Recenze - Kathy Reichs

Autor: Kathy Reichs
Název: Svědectví kostí
Originální název: Speaking in Bones
Nakladatelství: BB/art s.r.o.
Počet stran: 303
Rok vydání: 2016

Anotace: Za zmizením vězněné a mučené dívky jako by stál sám ďábel... Jen málokdo rozumí řeči kostí lépe než tvrdohlavá soudní antropoložka Temperance Brennanová. A když se zakousne do nějaké záhady, nepřestane pátrat, dokud jí nepřijde na kloub. Kvůli mrtvým, jejichž ostatky se jí v pitevně dostávají na stůl, ale zejména pro záchranu živých, je ochotná udělat téměř cokoli. Třeba i zrušit cestu za přítelem Andrewem Ryanem, který ji požádal o ruku. Protože když jde o vraždu, osobní život musí počkat. Na Tempe se obrátila Hazel „Lucky“ Strikeová, která se věnuje amatérskému vyšetřování neobjasněných zločinů. Hazel se domnívá, že vězněná a mučená dívka, jejíž hlas se ozývá na zvukovém záznamu, je několik let pohřešovaná osmnáctiletá Cora Teagueová. A navíc se ukazuje, že Tempe má nejspíš Cořiny ostatky ve své laboratoři. Tempe se pouští do vyšetřování, které ji přivádí do odlehlých venkovských končin, odhaluje další záhadná zmizení i nepřirozená úmrtí. Přišla právě zde Cora o život? Kam se poděl její „divný“ kamarád? A kolik toho ví fanatický kněz, který u svých oveček bojuje se Satanem? To jsou jen některé z mnoha otázek, na které Tempe hledá odpověď v místní náboženské komunitě. Ovšem v ní se setkává jen s nedůvěrou, mlčením a všudypřítomným ďáblem, kterého je třeba vymýtit. Osmnáctý příběh soudní antropoložky Tempe Brennanovy, hrdinky románů spisovatelky Kathy Reichs a také televizního seriálu Sběratelé kostí.

Recenze: Jakožto člověk, který ujíždí na seriálu Sběratelé kostí, jsem považovala skoro za nutnost, přečíst si alespoň jednu knihu od autorky, která má Temprance Brennenovou na svědomí. Pokud ale v knize očekáváte Bootha, Angelinu a Hodginse, tak jste na omylu. Seriál je natáčen pouze na motivy knih a některé příběhy nejsou vůbec vydány v knižní podobě.
          V knize Svědectví kostí  se setkáváme s rozvedenou Temprance, která řeší dilema ve vztahu. Chce se vdávat, nechce se vdávat? Jak moc ji ovlivňuje zrada bývalého manžela? Katy - její 30 letá dcera - je v Afghánistánu a matčina diagnóza rakoviny jí také moc nepřidává. Pane Bože! Nad čím to přemýšlí? Měla by vnímat ženu, která sedí přímo proti ní a vykládá jí tady... Co že jí to vlastně vykládá?
          Hazel Strikeová přezdívaná Lucky je amatérský detektiv a myslí si, že údajně zmizelá Cora Teagueová byla zavražděna. Téměř šedesátiletá dáma Tempe přinesla nahrávku z údajného místa činu. Z nahrávky je jasné, že mladé dívce někdo ubližuje a ona sama nakonec žádá o smrt! Je nahrávka pravdivá nebo je to jen podvrh? Hazel odmítá dát z ruky malý diktafon, na němž je nahrávka pořízena a nutí Tempe, aby se podívala na případy internetových detektivů, kde jakýsi OMG upozornil na zmizení Cory Teagueové, i když její rodina tvrdí, že Cora utekla s jakýmsi mladíkem a oba dva tudíž shoří v pekle.

Temprance nemá momentálně žádný naléhavý případ, a tak se rozhodne tvrzelí Lucky Strikeové prověřit. Vydává se do okresu Avery a za pomoci zástupce šerifa Zeba Ramseyho začíná rozplétat příběh, kde se objevují různá odvětví církve. Fanatičtí duchovní a pochybná seskupení, která uctívají něco, co člověk zdravého rozumu nemůže pochopit. Proč nikdo po Coře nepátrá? A proč nikdo nepátrá po mladém Msonovi, který se ztratil ve stejné době jako Cora? Je možné, že utekli společně?
         Při pátrání Tempe objevuje další a další úlomky kosti, ovšem ani jedna část jí není k ničemu. Otisky prstů nejdou odebrat. Jak je to možné? Že by snad se dotyčný léčil na rakovinu? Některé druhy chemoterapií totiž způsobují to, že pacientovi zmizí otisky... Dalším nalezeným důkazem je modrý kyblík, tedy rozbitý kyblík, ve kterém byla zabetonovaná lidská hlava. Tempe a zástupce šerifa se pouští do vyšetřování a stůj co stůj chtějí zjistit, kdo má tohle na svědomí. Ale věřte není radno zahrávat si s fanatickými věřícími. Jejich chápání víry není jako to naše. Co my bereme jako nemoc nebo postižení, oni chápou jako posednutí ďáblem a není jim cizí ani exorcismus.
          Čí hlava byla zalitá betonem? Cory nebo Masona? Je možné, že je oba zabili při exorcismu a snažili se důkazy zničit? Jak chápat démona? Jak chápat psychickou poruchu? Jako démona? Na to už budete muset přijít sami...

Můj dojem: Jak už jsem zmínila - nečekejte seriál Sběratelé kostí! Tohle je příběh z jiného soudku. Tady vám Angela nevytvoří hologram oběti a Hodgins z brouků neurčí, kdy a kde oběť zemřela. Ze jedné kosti se prostě nedá určit pohlaví oběti a ani její stáří nebo rasa. V  této knize jdete po stopách, po všech stopách, které se vám namanou a Kathy Reichs si umí se čtenáři pohrát. Když už si myslíte, že víte, kdo je vrah, tak vlastně nevíte vůbec nic. Protože tato autorka využívá čtenářovi nepozornosti a jemné nuance vám prostě unikají.
          Myslím, že nevadí, pokud se pustíte do tohoto dílu, aniž byste četli předchozích 17 knih. :-) Jediné, co vám uniká je osobní život Temprance Brennenové, ale i tak pochopíte, o co vlastně běží. Já jsem tedy fandila někomu jinému než Ryanovi, ale i tak jsem si čtení maximálně užila! Proto ode mě kniha dostává plný počet hvězd! Závěrečné rozuzlení jsem totiž vážně nečekala!

Za poskytnutí tohoto recenzního výtisku děkuji serveru PALMKNIHY
Knihu můžete zakoupit ZDE