čtvrtek 3. srpna 2017

Recenze: Charlie Jane Anders - Všichni ptáci na nebi









•Autor: Charlie Jane Anders
Název: Všichni ptáci na nebi
Originální název: All the Birds in the Sky
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: duben 2017
Počet stran: 423


















         Patricia Delfinová je dívka, která nezapadá mezi ostatní děti. Proč? Je zkrátka jen dalším outsiderem, kterému se ostatní děti posmívají. Patricia žije s rodiči a starší sestrou, ale ani oni jí nejsou oporou. Její sestra Roberta dělá Patricii to nejhorší a před rodiči se dělá
hezkou. Tak například, když měla Patricia domácí vězení, nosila jí Berta večeře, hezké, že?          Ale veškeré jídlo jí polila pálivou omáčkou, tak pálivou, že se to skoro nedalo jíst. Jenže Patricia si řekla, že Robertě tu radost, aby odložila jídlo, neudělá, a tak vše snědla. Bylo jí neskutečně zle, pálila jí pusa, vnitřnosti měla v jednom ohni... 

         Patricia se díky tomuto pálivému jídlu -ano, díky pálivé večeři- dozvěděla, že je čarodějnice. Ocitla se v lese, kde si uvědomila, že dokáže komunikovat s ptáčkem. Ten ji zavedl ke Stromu, kde měli sněm, a strom Patricii položil otázku - "Je strom červený?"

         Laurence Armstead navštěvuje tutéž školu jako Patricie, ale až doposud se jejich cesty neprotly. Jenže Laurencevi rodiče na něj naléhají, aby se více zapojoval do různých aktivit, hlavně, aby trávil čas v přírodě. Ale copak počítačový genius, jako je právě Laurence, chce provádět turistiku? Po setkání s Patricií si uvědomí, že ona by mohla být jeho kamarádka a pomoct mu s historkami o výletech, které spolu rádoby podnikají. 
         Místo toho si spolu povídají a snaží se přežít veškeré útrapy na škole. 

         Laurence si sestrojil přístroj a snaží se, aby se stal lidským, proto požádal Patricií, jestli by si s přístrojem nepovídala. Ta s tím nemá nejmenší problém a Laurence zjišťuje, že kdykoli si s jeho přístrojem Patricia povídá, tak se v jeho stroji mění algoritmy. 
         Patricia se Laurencovi svěří, že mluvila se Stromem a že je čarodějnice. Tahle informace mezi ně ale vrazí klín a začínají se odcizovat. 
Jejich cesty se rozdělí a setkávají se až po letech, kdy jsou oba dospělí. 

         Patricia je čarodějnice na plný úvazek a z Laurence je konstruktér. Zjišťuji, že stále mají hodně společného, ale není jim přáno, nejdřív musí udělat vše pro záchranu světa. Tedy, pokud není už příliš pozdě, jak na Patricii pokřikují ptáci... 


Můj dojem:
        Abych pravdu řekla, tak jsem od téhle knihy nic závratného neočekávala, protože jsem na ni četla spoustu negativních recenzí. 


        Ani já jsem nebyla nějak zvlášť unesená, ale nepřišlo mi to zase tak úplně špatné. Kniha mě i vcelku bavila, jen to nebyla žádná pecka, abych si sedla na zadek. 

        Autorka do příběhu zamotala čarodějnictví, velmi vyspělé počítačové konstruktérství a filosofii (chvílemi jsem si připadala, jako bych seděla u nás na katedře ve chvíli, kdy jsme probírali možné světy a Bostromovu teorii o tom, zda žijeme v počítačové simulaci).

        Námět není špatný, ale na můj vkus tam bylo moc složitých věcí, co se právě počítačového konstruktérství týče. Nerozuměla jsem tomu a tyhle části mě vážně nebavily.           Těšila jsem se na Patriciino vyprávění o čarodějnicích, ale to jsem také nedostala. Špatně jsem i chápala vše, co se kouzel týkalo, protože to nebylo vůbec vysvětleno. Tedy, aspoň ne k mé spokojenosti. 

        Tohle bych uvedla jako největší výtku - mnoho informací, které jsou špatně pochopitelné. Protože z příběhu samotného jsem pořádně nepochopila, co a jak. 

         Patricia a Laurence jsou hrdinové, kteří vám nebudou nijak vadit, ale ani vám nepřilnou k srdci. Ale jejich příběh si myslím zaujme. Kdyby byl příběh více propracovaný, vysvětlený, tak by to podle mě bylo fajn čtení. 
         Kdyby.... 


62 %

Za poskytnutí tohoto recenzního výtisku děkuji 



Anotace:
         Poté, co se na střední škole cesty Patricie Delfineové a Laurence Armsteada za záhadných okolností rozdělily, ani jeden z nich nečekal, že toho druhého ještě někdy uvidí. Koneckonců, když jeden získá magické schopnosti a druhý vynalezne dvouvteřinový stroj času, těžko se dá předpokládat, že by nevzbudil pozornost svých vrstevníků a rodiny.

          Ale teď jsou oba dospělí, žijí v Mekce hipsterů San Francisku a planeta kolem nich se rozpadá. Laurence je konstruktérský génius pracující se skupinou, která si klade za cíl odvrátit katastrofu prostřednictvím technologických zásahů do globálního klimatu. Patricia je absolventkou Eltisleyského labyrintu, tajné akademie pro magicky nadané z celého světa, a spolu s dalšími mágy se snaží bojovat proti stále rostoucímu množství nemocí ve světě.                 Nemají ani tušení, že něco většího než oni sami, co začalo před lety v jejich dětství, je odhodláno svést je dohromady — aby zachránili svět, nebo jej ponořili do nové doby temna. 

2 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Jsem ráda, že se ti kniha líbila více, než mě :) Já měla velká očekávání a pak byla zklamaná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Sabi. ;-) Já jsem právě k tomu přistupovala bez očekávání, tak možná proto :-)

      Vymazat

Díky za Tvůj komentář :-)